Connect with us

MONEY

Ο πόλεμος της φανέλας

Published

on

Οι 32 μονομάχοι του Μουντιάλ της Βραζιλίας είναι πλέον γνωστοί και ετοιμάζουν τις αποσκευές τους για τον ερχόμενο Ιούνιο. Εκτός όμως από τις ομάδες, έχουν αρχίσει ήδη να ακονίζουν τα… μαχαίρια τους και οι γιγαντιαίες αθλητικές εταιρείες που τις ντύνουν, σε έναν άτυπο πόλεμο γοήτρου, αλλά κυρίως δισεκατομμυρίων ευρώ. Όπως, όμως, έλεγε και ο «Χαϊλάντερ» Κόνορ ΜακΛάουντ, στο τέλος «μπορεί να υπάρξει μόνο ένας».

του Νίκου Κούδα
[email protected]

12 Ιουλίου 1998. Παρίσι, στάδιο «Σταντ ντε Φρανς». Λίγες ώρες πριν από τη σέντρα του τελικού του Παγκοσμίου Κυπέλλου ανάμεσα στην οικοδέσποινα Γαλλία και την κάτοχο του τίτλου Βραζιλία, που είχε στις τάξεις της το «φαινόμενο» Ρονάλντο. Στα αποδυτήρια των «καριόκας» εκτυλίσσονται δραματικές στιγμές, καθώς ο επιθετικός της Ίντερ παθαίνει κρίση με έντονους σπασμούς, χάνοντας τις αισθήσεις του (ο ίδιος δήλωσε το 2009 ότι είχε λιποθυμήσει για 30 με 40 δευτερόλεπτα). Αρχικά το όνομά του δεν δηλώνεται καν στο φύλλο αγώνα 72 λεπτά πριν την έναρξη, αλλά τελικά αγωνίζεται κανονικά στο παιχνίδι. Ο «Ρο» είναι όμως σκιά του εαυτού του, μη θυμίζοντας σε τίποτα τον οδοστρωτήρα που μέχρι τότε μετρούσε 4 γκολ και 3 ασίστ. Η Γαλλία επικρατεί εύκολα με 3-0 και η Adidas των «πετεινών» κερδίζει στη μάχη γιγάντων τη Nike της «σελεσάο». Οι φήμες θέλουν τον αμερικανικό κολοσσό να άσκησε αφόρητες πιέσεις στον Βραζιλιάνο ομοσπονδιακό, Μάριο Ζαγκάλο, ώστε να παρατάξει κανονικά τον Ρονάλντο στην αρχική ενδεκάδα, παρά τις αντιρρήσεις των γιατρών. Οι θεωρίες συνομωσίας για το τι πραγματικά συνέβη στα βραζιλιάνικα αποδυτήρια είχαν μόλις ξεκινήσει να εξυφαίνονται…

Αστικός θρύλος ή πραγματικότητα; Αυτό πιθανότατα δε θα το μάθει ποτέ κανείς. Εκείνο που παραμένει, πάντως, αδιαμφισβήτητο είναι ότι ο «πόλεμος της χορηγίας», που μαίνεται ανάμεσα στις κορυφαίες αθλητικές εταιρείες αθλητικής ένδυσης και υπόδησης, καλά κρατεί και θα συνεχίσει… όσο υπάρχουν άνθρωποι ή μάλλον λεφτά. Και στο Μουντιάλ της Βραζιλίας, τα λεφτά θα είναι πολλά! Είναι χαρακτηριστικό ότι η Nike έχει ουσιαστικά… υιοθετήσει τη «σελεσάο» από το 1996, έχοντας δέσει την ομάδα με ένα ηγεμονικό συμβόλαιο χορηγίας, ύψους περίπου 120 εκατομμυρίων ευρώ!

Δεν αποτελεί άλλωστε μυστικό, ότι οι πολυεθνικές είναι αυτές που κάνουν πλέον ανοιχτά κουμάντο στα μεταγραφικά των μεγάλων ομάδων, ορίζοντας εν πολλοίς τη μοίρα αλλά και τη συμπεριφορά των μεγάλων σταρ-πελατών τους. Νωπές είναι ακόμη οι μνήμες από την εμφάνιση του Μάριο Γκέτσε στη συνέντευξη τύπου της ναυαρχίδας της Adidas Μπάγερν Μονάχου, φορώντας μπλουζάκι της -προσωπικής του χορηγού- Nike!

Σύμφωνα μάλιστα με μία ακόμη θεωρία συνομωσίας που κυκλοφορεί ευρέως, οι νικητές των Μουντιάλ καθορίζονται με θρησκευτική ευλάβεια από τις ίδιες τις αθλητικές εταιρείες, σε άτυπες συμφωνίες κυρίων (ούτε η Συνθήκη της Γιάλτας να ήταν), με σκοπό τη μοιρασιά της τεράστιας διαφημιστικής πίτας και των κερδών που συνοδεύουν την κατάκτηση της κούπας! Έτσι, όπως ακούγεται έντονα στους γνωστούς-άγνωστους κύκλους, το βραζιλιάνικο Μουντιάλ έχει ήδη καπαρωθεί από τη Nike, αφού προηγήθηκαν κατά σειρά η Puma το 2006 (Ιταλία) και η Adidas το 2010 (Ισπανία)… Μία ματιά στα κιτάπια της σύγχρονης ιστορίας των Παγκοσμίων Κυπέλλων, δείχνει να επιβεβαιώνει τη θεωρία των εναλλάξ κατακτήσεων.
1986: Αργεντινή (Le Coq Sportif)
1990: Δυτ. Γερμανία (Adidas)
1994: Βραζιλία (Umbro – εξαγοράστηκε από τη Nike)
1998: Γαλλία (Adidas)
2002: Βραζιλία (Nike)
2006: Ιταλία (Puma)
2010: Ισπανία (Adidas)

Τι θα φοράνε οι 32 ομάδες
Σε ποια εταιρεία θα εμπιστευθούν οι 32 διεκδικήτριες του τροπαίου τη γκαρνταρόμπα, αλλά και τις τύχες τους για διάκριση;

Νike
Ο αναμφισβήτητος κυρίαρχος στον χώρο του αθλητικού ρούχου παγκοσμίως. Τα έσοδά της για το 2012 έφτασαν τα 17,8 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ μόνο η αξία του σήματός της (το περίφημο “swoosh”) εκτιμάται στα 8 δισεκατομμύρια ευρώ! Όπως είναι φυσικό, κατέχει τη μερίδα του λέοντος στις ομάδες που ντύνει, έχοντας συνολικά 10 από τις 32, μεταξύ αυτών και την Εθνική Ελλάδας.
Ομάδες: Αγγλία, Αυστραλία, Βραζιλία, Γαλλία, Ελλάδα, Η.Π.Α., Κροατία, Ν. Κορέα, Ολλανδία, Πορτογαλία.

Adidas
Ο γερμανικός γίγαντας των 89 ετών ακολουθεί στη δεύτερη θέση, ντύνοντας 8 από τις 32 ομάδες της διοργάνωσης, ενώ είναι και ο επίσημος χορηγός της διοργάνωσης του Παγκοσμίου Κυπέλλου. Τα έσοδά της για το 2012 ανήλθαν σε 14,48 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ έχει ως σπουδαιότερο πελάτη και πρεσβευτή της τον Αργεντινό «μάγο», Λιονέλ Μέσι.
Ομάδες: Αργεντινή, Δυτ. Γερμανία, Ιαπωνία, Ισπανία, Κολομβία, Μεξικό, Νιγηρία, Ρωσία.

Puma
Η γερμανική φίρμα, που έγινε διάσημη από τα παπούτσια του «βασιλιά» Πελέ και του Γιόχαν Κρόιφ, είναι αυτή τη στιγμή η Νο.3 εταιρεία στον κόσμο, με τα τελευταία δημοσιευμένα έσοδα του 2010 να αγγίζουν τα 2,7 δισεκατομμύρια ευρώ. Ναυαρχίδα της είναι η 4 φορές πρωταθλήτρια κόσμου «σκουάντρα ατζούρα», ενώ έχει… πάρει εργολαβία σχεδόν όλα τα αφρικανικά έθνη.
Ομάδες: Ακτή Ελεφαντοστού, Αλγερία, Γκάνα, Ελβετία, Ιταλία, Καμερούν, Ουρουγουάη, Χιλή.

Και… οι άλλοι
BURRDA: Βέλγιο
LEGEA: Βοσνία – Ερζεγοβίνη
UHLSPORT: Ιράν
MARATHON: Ισημερινός (Εκουαδόρ)
LOTTO: Κόστα Ρίκα
JOMA: Ονδούρα
WCSBrands

Τι θα φοράνε οι σούπερ σταρ
Πέρα όμως από τις εθνικές ομάδες, εκείνοι που θα τραβήξουν πάνω τους τα φώτα της δημοσιότητας θα είναι αναπόφευκτα οι μεγάλοι ποδοσφαιριστές. Η καυτή μονομαχία ανάμεσα σε Λιονέλ Μέσι και Κριστιάνο Ρονάλντο για τον τίτλο του κορυφαίου παίκτη στον κόσμο συνεχίζεται με αμείωτο ενδιαφέρον εντός και εκτός γηπέδων. Όπως είναι φυσικό, οι δύο αντίπαλοι έχουν διαλέξει… στρατόπεδα όσον αφορά και τον χορηγό τους, με την Adidas να χρυσώνει τον Μέσι και τη Nike τον Ρονάλντο. Μάλιστα, ήταν τέτοια η πρεμούρα των Γερμανών να δουν τον Αργεντινό σε ομάδα του ομίλου τους, που όπως διέρρευσε το καλοκαίρι ήταν έτοιμοι να πληρώσουν τη μισή ρήτρα αποδέσμευσής του, η οποία είναι 251.000.000 ευρώ, προκειμένου να αφήσει τη Μπαρτσελόνα της αντιζήλου Nike, για τα μάτια της… δικής της Τσέλσι!
Πάντως, η Nike προηγείται όσον αφορά και στα υπόλοιπα μεγάλα αστέρια της διοργάνωσης, αφού έχει καπαρώσει τόσο το αστέρι της Βραζιλίας, Νεϊμάρ μέχρι το 2022, όσο και τον Γουέϊν Ρούνεϊ της εθνικής Αγγλίας, με χρυσοφόρα συμβόλαια εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ.

Οι απόψεις - editorial που δημοσιεύονται στο Sportsfeed απηχούν τις απόψεις των συγγραφέων και όχι του Sportsfeed το οποίο τηρεί πιστά τις αρχές της ελευθεροτυπίας: Η δημοσίευση είναι η ψυχή της δικαιοσύνης. Copyright © 2022 Sportsfeed.gr

*/