Connect with us

MONEY

Το χρήμα στο μπάσκετ

Published

on

Κάποτε ήταν οι “αιώνιοι” της Αθήνας οι πιο πλούσιοι στο μπάσκετ. Στη συνέχεια το πράγμα πήγε βόρεια, στους “αιώνιους” της Θεσσαλονίκης για να επιστρέψει και πάλι στην πρωτεύουσα, από το τις αρχές των 90s και μετά. Το χρήμα, πάντα ακολουθούσε δύο ομάδες στην Α1 του μπάσκετ και αυτό συνεχίζει να κάνει και τώρα.

του Γιώργου Συρίδη
[email protected]
follow me @GeoS31178

Στο ελληνικό πρωτάθλημα μπάσκετ επιχειρείται από πέρσι ακόμα “συμμάζεμα” και άμεση προσαρμογή στα δεδομένα που έχει δημιουργήσει η οικονομική κρίση και οι λανθασμένες στρατηγικές του παρελθόντος. Είναι γεγονός ότι και φέτος – όπως κατά πάσα πιθανότητα και τα επόμενα 2-3 χρόνια τουλάχιστον – οι ομάδες θα στηρίζονται για τον καταρτισμό του προϋπολογισμού τους από τα έσοδα που προκύπτουν από τον ΟΠΑΠ και τα τηλεοπτικά δικαιώματα. Είναι σε τόσο χαμηλό επίπεδο η οργάνωση και το μάρκετινγκ σχεδόν σε όλες τις ομάδες, είναι τέτοια και η κουλτούρα του Έλληνα φίλαθλου, που δεν επιτρέπει σε καμία ομάδα να στηριχθεί βάσιμα σε αυτές τις πηγές εσόδων.
Βάσει αυτών των “παγίων” εσόδων το πρωτάθλημα χωρίζεται σε οικονομική βάση σε τρεις ταχύτητες. Στην πρώτη είναι ο Παναθηναϊκός και ο Ολυμπιακός. Στη δεύτερη οι δύο ομάδες της Θεσσαλονίκης, Άρης και ΠΑΟΚ, μαζί με τον Πανιώνιο. Στην τρίτη με ελάχιστες διαφοροποιήσεις όλες οι υπόλοιπες.

Α’ ΤΑΧΥΤΗΤΑ
Παναθηναϊκός, Ολυμπιακός
Οι δύο ομάδες εισπράττουν περίπου 1,2 εκατομμύρια ευρώ από το τηλεοπτικό τους συμβόλαιο με την TAF και την κρατική τηλεόραση, ενώ από 1 εκατ. ευρώ είναι η χορηγία που έχουν συμφωνήσει με τον ΟΠΑΠ. Αυτά είναι τα εγγυημένα έσοδά τους εντός συνόρων, ενώ υπάρχουν και τα τηλεοπτικά δικαιώματα των αγώνων της Ευρωλίγκας, όπου είναι κάτι λιγότερο από 1 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.
Από εκεί και πέρα, τα έσοδα των “αιωνίων” από την πώληση εισιτηρίων διαρκείας δεν καλύπτουν ούτε καν το 20% του μπάτζετ – στην Ευρώπη αυτό το ποσοστό είναι περίπου 35% – που έχουν.
Ο Ολυμπιακός την περσινή χρονιά είχε χορηγίες που ξεπερνούσαν τα 6 εκατ. ευρώ συνολικά, φέτος κατά πάσα πιθανότητα θα είναι ίδια ή μειωμένα, οπότε οι αδελφοί Αγγελόπουλοι θα χρειαστεί να βάλουν και πάλι το χέρι (βαθιά) στην τσέπη για να καλύψουν την όποια διαφορά.
Ο Παναθηναϊκός τόλμησε φέτος το άνοιγμα σε μια νέα αγορά, της Κίνας, γι’ αυτό άλλωστε και απέκτησε Κινέζο παίκτη και έκανε περιοδεία στην πολυπληθέστερη χώρα του κόσμου. Και στους πράσινους όμως ο ιδιοκτήτης, ο Δημήτρης Γιαννακόπουλος βάζει το χέρι στην τσέπη, για να διατηρήσει το επίπεδο όσο πιο ψηλά γίνεται.

Β’ ΤΑΧΥΤΗΤΑ
Πανιώνιος, ΠΑΟΚ, Άρης
Ο Πανιώνιος είναι σαφώς πιο υγιής ομάδα από τους δύο της Θεσσαλονίκης. Έχει ιδιοκτήτη που έχει οικονομική επιφάνεια ικανή να αντεπεξέλθει των όποιων δυσκολιών παρουσιαστούν.
Ο ΠΑΟΚ και ο Άρης “κουβαλούν” τα χρέη των περασμένων ετών, βρίσκονται σε διαδικαδία εξυγίανσης μέσα από το άρθρο 99 (ο ΠΑΟΚ ήδη στο δεύτερο έτος, ο Άρης περιμένει την απόφαση).
Αν και ομάδες που έχουν κόσμο πίσω τους, καμία ομάδα δεν μπορεί να περιμένει έσοδα από την πώληση εισιτηρίων διαρκείας. Στον Άρη προσφάτως ανακοινώθηκε από επίσημα χείλη πως έχουν πουληθεί περίπου 600 διαρκείας, στον ΠΑΟΚ είναι ίσως λίγο περισσότερα, αλλά κάτω από 1.000 και στον Πανιώνιο λιγότερα και από τον Άρη. Ούτε καν το 10% του μπάτζετ δεν καλύπττεται…
Από τη νέα συμφωνία του ΕΣΑΚΕ με τη NOVA, οι τρεις ομάδες με ελάχιστη απόκλιση μεταξύ τους θα εισπράξουν για κάθε έτος (από τα τρία της συμφωνίας) ένα ποσό που κυμαίνεται μεταξύ 180-200 χιλιάδων ευρώ. Σε αυτά προσθέτει κανείς τα έσοδα από τον ΟΠΑΠ, που είναι εγγυημένα 250.000 ευρώ για κάθε ομάδα.
Από εκεί και πέρα ο ΠΑΟΚ μπορεί να αισθάνεται πιο δυνατός γιατί έχει συνάψει συμφωνίες με τον όμιλο Δημήτρη Κοντομηνά για 200.000 ευρώ ετησίως και με τον Ιβάν Σαββίδη για την εκμετάλλευση του σήματος περίπου 180.000 ευρώ για την προσεχή χρονιά. Αν προσθέσει κανείς και την προσπάθεια εύρεσης μικρών χορηγών, αντιλαμβάνεται για ποιο λόγο η ΚΑΕ υπό την προεδρία του Μπάνε Πρέλεβιτς είχε θετική χρήση πέρσι, απλώς πρέπει να πληρώνει… μια ομάδα ακόμα λόγω των χρεών.
Στον Άρη, επιπλέον έσοδα προκύπτουν φέτος από την χορηγία της CYTA περίπου 90.000 ευρώ, από την εκμετάλλευση του κυλικείου του Αλεξανδρείου (ενοίκιο 7.000 ευρώ μηνιαίως, άρα στο σύνολο 82.000 ευρώ) και από την συνεισφορά των επώνυμων Αρειανών μέσω του Aris Golden Club (περίπου 80.000 ευρώ).

Γ’ ΤΑΧΥΤΗΤΑ
Ρέθυμνο, Ίκαρος, Απόλλων Πατρών, ΚΑΟΔ, Πανελευσινιακός, Κολοσσός, Ηλυσιακός, Τρίκαλα, Κηφισιά
Αυτές οι ομάδες έχουν εγγυημένα έσοδα 250.000 ευρώ από τη σύμβαση του ΕΣΑΚΕ με τον ΟΠΑΠ και από εκεί και πέρα το τηλεοπτικό συμβόλαιο κυμαίνεται από 100.000 ευρώ μέχρι 130.000 ευρώ ανάλογα της θέσης της ομάδας στο προηγούμενο πρωτάθλημα.
Το Ρέθυμνο είναι η ομάδα που έχει τη μεγαλύτερη δυναμική κυρίως λόγω της παρουσίας του Γιώργου Ζομπανάκη, ο οποίος έχει συσπειρώσει δυνάμεις γύρω του και γι’ αυτό η κρητική ομάδα είναι απολύτως υγιής και κερδοφόρα.
Ο ΚΑΟΔ είναι επίσης παράδειγμα προς μίμηση, γιατί διαχειρίζεται εξαιρετικά τα έσοδά του, κάνει προσεκτικές επιλογές στους παίκτες και όχι μόνο, περιορίζοντας τα λειτουργικά έξοδα, έχει όμως και την εγγυήση που λέγεται Βασίλης Τσακτσαρλής. Ο γνωστός οινοπαραγωγός είναι η “κολώνα” του ΚΑΟΔ και όποτε χρειαστεί συνεισφέρει οικονομικά.
Ιδιαίτερο καθεστώς υπάρχει στον Απόλλωνα, καθώς εφαρμόζεται η πολυμετοχικότητα που έχει φέρει και πολλές μικρές ή μεσαίες χορηγίες και με τη μείωση του λειτουργικού κόστους (οι Έλληνες παίκτες είναι Πατρινοί, άρα δεν χρειάζονται επιπλέον έξοδα για… ενοίκια – όλα μετρούν πλέον) η ομάδα είναι βιώσιμη 100%.
Ο Πανελευσινιακός πέρα από τα δεδομένα έσοδα έχει την χορηγία από τα “Ελληνικά Πετρέλαια” λόγω περιοχής και είναι βιώσιμος με ένα μπάτζετ που δεν ξεπερνά τα 250.000 ευρώ. Η Κηφισιά και τα Τρίκαλα τώρα θα δοκιμαστούν σε συνθήκες της μεγάλης κατηγορίας, ενώ ο Κολοσσός και ο Ηλυσιακός είναι ομάδες που έχουν προβλήματα βιωσιμότητας γιατί εκλείπουν οι χορηγοί.

Οι απόψεις - editorial που δημοσιεύονται στο Sportsfeed απηχούν τις απόψεις των συγγραφέων και όχι του Sportsfeed το οποίο τηρεί πιστά τις αρχές της ελευθεροτυπίας: Η δημοσίευση είναι η ψυχή της δικαιοσύνης. Copyright © 2022 Sportsfeed.gr

*/