Connect with us

INTERVIEW

Νέο μοντέλο προπόνησης

Published

on

Ο ρόλος ενός προπονητή δεν ξεκινάει και σίγουρα δεν τελειώνει την ώρα της προπόνησης. Είναι πολυσύνθετος και ο σωστός προπονητής οφείλει να γνωρίζει πολύ καλά τον αθλητή του τόσο σε ανθρώπινο επίπεδο όσο και σε αθλητικό ώστε να μπορέσει να τον οδηγήσει στο μέγιστο των δυνατοτήτων του ξεπερνώντας τα όριο που εκείνος νομίζει ότι έχει.

συνέντευξη Σεβαστή Βρακατσέλη
[email protected]

Θέλοντας να μάθουμε περισσότερα για αυτόν τον ρόλο συναντήσαμε τον ομοσπονδιακό προπονητή Μανώλη Καραγιάννη στις εγκαταστάσεις του Αγίου Κοσμά και μας ανέλυσε ένα νέο μοντέλο προπονητικής προσέγγισης το λεγόμενο «Tri-anthropo-type paschalidis» και πως αυτό μπορεί να εφαρμοστεί στον πρωταθλητισμό.

Ποιο είναι αυτό το μοντέλο και πως μπορεί να βοηθήσει τους προπονητές και κατ’επέκτεση τους αθλητές;
Το μοντέλο αναλύει την ύπαρξη τριών τύπων προσωπικότητας που καθορίζονται γενετικά από τη λειτουργία τριών δομών του μεταιχμιακού συστήματος του εγκεφάλου και τις συνεργαζόμενες με αυτές περιοχές. Η λειτουργία των περιοχών του εγκεφάλου για τον κάθε τύπο «Πασχαλίδη» (ο ερευνητής που δημιούργησε το Tri-anthropo-type) καθορίζει τη βιολογική και ψυχολογική του ταυτότητα, τη συμπεριφορά του, την απορρόφηση βιομετάλλων και βιταμινών και την προδιάθεση και εκδήλωση συγκεκριμένων -για κάθε τύπο- διαταραχών και ασθενειών. Σε όλη την ανθρωπότητα λοιπόν υπάρχουν τρεις τύποι ανθρώπων, δηλαδή τρεις διαφορετικές προσωπικότητες, τρεις χαρακτήρες, τρεις συμπεριφορές, τρεις αντιδράσεις στο στρες,τρεις διαφορετικές τεχνικές, τρεις τρόποι αντιμετώπισης της ζωής, που εξαρτώνται από αυτήν τη διαφορετικότητα της λειτουργίας του εγκεφάλου. Όταν αναγνωρίσουμε τις ακρότητες του χαρακτήρα μας που καθορίζονται από τον τύπο μας, τότε μπορούμε να τις περιορίσουμε και να κατακτήσουμε τη μοναδικότητά μας.
Το Μοντέλο Tri-Anthropo-Type Paschalidis είναι μια καινοτόμος προσέγγιση στην προπονητική, που βοηθά καταρχήν τους προπονητές να έχουν μια ξεκάθαρη εικόνα των αθλητών τους και του εαυτού τους. Ο προπονητής γνωρίζει με λεπτομέρεια τη σωματική κατασκευή των αθλητών του, τη βιολογική και φυσιολογική τους λειτουργία, τις φυσικές τους δυνατότητες, τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς τους, τα δυνατά και αδύνατα σημεία τους. Δεν σταματά όμως μόνο στους αθλητές. Προχωρά και στους προπονητές, οι οποίοι εκπαιδεύονται επάνω στο μοντέλο, αναγνωρίζουν τα χαρακτηριστικά του εαυτού τους, τις αδυναμίες τους και μαθαίνουν να τις ξεπερνούν. Έτσι, με αυτόν τον τρόπο, εμείς οι προπονητές μπορούμε να προσαρμόσουμε τη μέθοδο προπόνησης στις πραγματικές ανάγκες των αθλητών μας και όχι στον δικό μας χαρακτήρα. Για παράδειγμα, αν ένας προπονητής είναι Α τύπος και οι αθλητές του ανήκουν σε άλλο τύπο τότε υπάρχει πρόβλημα στην επικοινωνία τους. Ως Α τύπος, ο προπονητής είναι ανυπόμονος, μιλάει περισσότερο με τα μάτια παρά με τα λόγια και οι αθλητές δεν τον καταλαβαίνουν γιατί έχουν ανάγκη να τους αναλύσει αυτό που λέει ή χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να εκτελέσουν μια άσκηση. Παλαιότερα ο προπονητής θα πίεζε τον αθλητή ή δε θα είχε την υπομονή να ασχοληθεί μαζί του. Τώρα με τη γνώση που παρέχει το μοντέλο Πασχαλίδη ο προπονητής γνωρίζει πλήρως την προσωπικότητα και τις αδυναμίες του αθλητή του και έτσι μπορεί πλέον να τον βοηθήσει ουσιαστικά, με γνώμονα όχι αυτό που είναι ο ίδιος αλλά αυτό που πραγματικά είναι ο αθλητής του και οι ανάγκες που έχει. Δημιουργείται έτσι μια σχέση κατανόησης και αρμονικής συνεργασίας.

Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά του προπονητή με βάση τον τύπο του;
Ο Α τύπος είναι αυθόρμητος, πολλά πράγματα τα θεωρεί αυτονόητα, έχει γρήγορη αντίληψη, είναι πρακτικός, ακαριαίος, οξύθυμος, ακολουθεί μια προπόνηση η οποία ανταποκρίνεται στην εκάστοτε ψυχοσωματική κατάσταση, δική του ή του αθλητή του. Ο Β τύπος είναι αναλυτικός σχολαστικός, εξηγεί με λεπτομέρειες, σκέφτεται πολύ αυτά που θα πει, είναι προσεκτικός, παρατηρητικός, ακολουθεί μια προπόνηση που ανταποκρίνεται στις γνώσεις του με βάση το πρόγραμμα και τη μέθοδο που έχει μάθει. Ο Γ τύπος είναι επίμονος, πεισματάρης, πρακτικός, τελειομανής αντιμετωπίζει τους αθλητές ως στρατιώτες και είναι άκαμπτος μαζί τους, ακολουθεί μια προπόνηση η οποία είναι εξαντλητική γι’ αυτούς, έχει γρήγορη αντίληψη, σχεδιάζει και προετοιμάζει ότι θα πει, εξετάζει κάθε πληροφορία και κίνηση με λεπτομέρεια.

Στο δικό σας αγώνισμα, το άλμα επί κοντώ, πως ξεχωρίζετε τους αθλητές;
‘Οταν ένα παιδί αθλείται στο άλμα επί κοντώ θα το ξεχωρίσουμε από τα κινησιολογικά του χαρακτηριστικά και την προσωπικότητά του όπως και από τα ειδικά ερωτηματολόγια μέσα από τα οποία αναγνωρίζει ο προπονητής τον τύπο του κάθε αθλητή. Μερικά από αυτά τα χαρακτηριστικά είναι:
Ένας αθλητής Α τύπου είναι αυθόρμητος, ανυπόμονος, οξύθυμος, κουράζεται με τις πολλές επαναλήψεις, παίρνει γρήγορα αποφάσεις και εκτελεί τις εντολές του προπονητή χωρίς να σκέφτεται και χωρίς να φοβάται. Δεν αντέχει την υπερανάλυση, αντιδρά στην πίεση και τα παρατάει εύκολα.. Είναι γρήγορος ταχυδυναμικός εκρηκτικός με μικρή αντοχή και μέτριο συντονισμό κινήσεων.
Ο αθλητής Β τύπου είναι ευγενικός, σκεπτικός, ανήσυχος, προσεκτικός, αγχώδης, υπομονετικός, αντιδραστικός, αναλύει στο μυαλό του τις εντολές του προπονητή προτού τις εκτελέσει γι’ αυτό και καθυστερεί, δεν τον κουράζουν οι επαναλήψεις γιατί έτσι αισθάνεται ασφάλεια, έχει υπομονή,είναι ρυθμικός, δυνατός και πολύ επιδέξιος.
Τέλος ο αθλητής Γ τύπου είναι επίμονος, ανταγωνιστικός, ανικανοποίητος, πεισματάρης, πειθαρχημένος, εργατικός, απόλυτος και δεν φοβάται τίποτε.Είναι επίσης γρήγορος, ταχυδυναμικός, δυνατός, εκρηκτικός, έχει μεγάλη ευλυγισία και ευκινησία όπως και μεγάλη αντοχή. Εκτελεί την εντολή του προπονητή με πάθος και επιμονή και επαναλαμβάνει την άσκηση πολλές φορές για να την τελειοποιήσει. Εχει μεγάλη αντοχή στην πίεση και δεν τα παρατάει ποτέ.
Με την εκπαίδευση που γίνεται πάνω στο μοντέλο ο κάθε προπονητής μαθαίνει ποια είναι η διαφορετικότητα της τεχνικής του κάθε Τύπου αθλητή και δίνει άμεσες λύσεις σε αυτές τις τεχνικές αδυναμίες του, οι οποίες ξεκινάνε από πολύ μικρή ηλικία. Αυτό το διακρίνω συνέχεια στους αθλητές σε αγώνες και προπονήσεις από πολύ μικρή ηλικία έως και σε αθλητές κορυφαίου επιπέδου. Είναι απίστευτο το πόσο ευδιάκριτες είναι αυτές οι αδυναμίες και τα πλεονεκτήματα του κάθε αθλητή. Η γνώση αυτή βοηθάει να εστιάσουμε και να δουλέψουμε πάνω στις αδυναμίες του κάθε αθλητή και με ποιόν τρόπο μπορούμε να τον βοηθήσουμε.

Με λίγα λόγια το μοντέλο αυτό μπορεί να είναι ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο στα χέρια του κάθε προπονητή;
Το μοντέλο Tri-Anthropo-Type Paschalidis δίνει μια άλλη διάσταση στην προπονητική μέθοδο και αποτελεί ένα μοναδικό εργαλείο των προπονητών για την ανάδειξη του 100% των δυνατοτήτων των αθλητών και την κατάκτηση διακρίσεων.

Οι απόψεις - editorial που δημοσιεύονται στο Sportsfeed απηχούν τις απόψεις των συγγραφέων και όχι του Sportsfeed το οποίο τηρεί πιστά τις αρχές της ελευθεροτυπίας: Η δημοσίευση είναι η ψυχή της δικαιοσύνης. Copyright © 2022 Sportsfeed.gr

*/