Connect with us

ΠΟΔΗΛΑΣΙΑ

Tour de France 2022: Ξεκινά ο Γύρος των Γύρων

Published

on

Mε την ατομική χρονομέτρηση 13 χιλιομέτρων ξεκινά σήμερα στην Κοπεγχάγη ο κορυφαίος ποδηλατικός Γύρος στην ιστορία της ποδηλασίας δρόμου. Ο περίφημος Tour de France (Γύρος Γαλλίας) με μεγάλο φαβορί τον Σλοβένο Ταντέγ Πογκάτσκαρ που κυνηγά το three-peat.

Η 109η έκδοση του ποδηλατικού Γύρου της Γαλλίας ξεκινά σήμερα με τη συμμετοχή 22 ομάδων. Η εκκίνηση θα δοθεί στην Κοπεγχάγη κα ο Πογκάτσκαρ της Team Emirates είναι δίχως αμφιβολία το φαβορί. Μεγάλος αντίπαλος του ο επίσης Σλοβένος Πρίμοζ Ρόγκλιτς της Jumbo Visma ενώ ο 36χρονος Γκέρεντ Τόμας θα διεκδικήσει την τελευταία του ευκαιρία με την πολύ δυνατή ομάδα της Ineos. Αουτσάιντερ με καλές πιθανοτητες, ο Κέιλεμπ Γιούαν της Lotto Soudal και ο ανερχόμενος Ενρίκ Μας της Movistar. Δεν θα αποκλείσουμε τον σπεσιαλίστα των βουνών Μποκ Μολέμα της Trek Segafredo αλλά και τον νικητήτ του 2015 και επίσης σπεσιαλίστα στα βουνά, Ναΐρο Κιντάνα που αγωνίζεται με την Arkea Samsic.

Ο παλαιότερος όλων

Ο Γύρος της Γαλλίας είναι ο αρχαιότερος από τα άλλα δύο γκραν τουρ. Η ιστορία του ξεκίνησε 116 χρόνια πριν. Το 1903 οι εκδότες της L΄Auto (πλέον ο αγώνας ανήκει στην L’ Equipe) αποφάσισαν τη δημιουργία ενός ποδηλατικού αγώνα που θα διέσχιζε όλη τη Γαλλία προκειμένου να αυξηθούν οι πωλήσεις της εφημερίδας. Φέτος θα πραγματοποιηθεί η 103η έκδοση του Γύρου. Η διοργάνωση διακόπηκε μόνο κατά την περίοδο των δύο παγκόσμιων πολέμων.

Η κίτρινη φανέλα

Η maillot jaune είναι ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα σύμβολα του παγκόσμιου αθλητισμού. Απονέμεται στον πρωτοπόρο της γενικής κατάταξης μετά από κάθε ετάπ. Ο Έντι Μερξ είναι ο αθλητής που την έχει φορέσει για 96 ημέρες, τις περισσότερες από κάθε άλλον αθλητή. Ωστόσο το πότε καθιερώθηκε δεν είναι εξακριβωμένο. Στα τέλη της δεκαετίας το ΄50 ο Βέλγος ποδήλατης Φιλίπ Τις είπε σε συνέντευξή του πως του ζητήθηκε να φορέσει μία κίτρινη μπλούζα όταν ήταν πρωτοπόρος της γενικής στη διοργάνωση του 1913. Ωστόσο καμία εφημερίδα πριν από το πρώτο παγκόσμιο πόλεμο δεν αναφέρει πως ο πρωτοπόρος ντυνόταν στα κίτρινα.

Το περίφημο Αλπ Ντου Εζ

Το Αλπ Ντου Εζ είναι η πιο διάσημη και εμβληματική ποδηλατική ανάβαση. Χωρίς να θέλουμε να αδικήσουμε τις εξίσου θρυλικές αναβάσεις του Τουρμαλέ ή του Μον Βεντού, το Αλπ Ντου Εζ αποτελεί το ετάπ που κάθε ανηφορίστας θέλει να κερδίσει. Η απόσταση μέχρι την κορυφή των 1850μ. φτάνει τα 14χλμ., η μέση κλίση το 8,1% και η μέγιστη το 13%. Συμπεριλήφθηκε για πρώτη φορά στον Γύρο της Γαλλίας το 1952. Πρώτος νικητής του συγκεκριμένου ετάπ ήταν ο Φάουστο Κόπι ο οποίος επιτέθηκε έξι χιλιόμετρα πριν το φινάλε. Κάθε μία από τις 21 στροφές φέρει το όνομα προηγούμενων νικητών της διαδρομής. Το ρεκόρ ανάβασης κατέχει ο Μάρκο Παντάνι που το 1997 ανέβηκε τη διαδρομή σε 37 λεπτά και 35 δευτερόλεπτα.

Οι φανατικοί φίλαθλοι

Και οι τρεις μεγάλοι Γύροι έχουν φανατικούς θεατές που συνωστίζονται στους δρόμους για να υποστηρίξουν τους αθλητές. Τους βλέπουμε να τρέχουν πλάι τους ντυμένοι με τα πιο περίεργα ρούχα ή ακόμα και χωρίς ρούχα. Φωνάζουν, χειροκροτούν, παθιάζονται και ζουν έντονα την κάθε στιγμή που περνάει ποδηλάτης από μπροστά τους. Ο Γύρος της Γαλλίας όλα αυτά τα έχει σε υπερβολικό βαθμό. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το λεγόμενο Dutch Corner στο Αλπ Ντου Εζ. Οι φίλαθλοι σχηματίζουν ένα διάδρομο στον οποίο μόλις και μετά βίας χωράει να περάσει ο ποδηλάτης αλλά δεν είναι μόνο αυτό. Ανάβουν καπνογόνα, τραγουδάνε και σπρώχνουν με τα χέρια τους τους αθλητές για να πάνε πιο γρήγορα. Το 1992 ο νικητής του ετάπ Άντι Χάμπστεν ανέφερε για την κούρσα πως ήταν «περισσότερο ποδηλατικό γήπεδο παρά μια όμορφη διαδρομή».

Η κατάθεση ψυχής των αθλητών

Κάθε ετάπ του Γύρου της Γαλλίας είναι μία μάχη επιβίωσης. Το επίπεδο δυσκολίας σημαίνει πως δε μπορεί να νικήσει οποιοσδήποτε στη διοργάνωση, ούτε φυσικά να νικήσει από τύχη. Σε 21 ημέρες οι αθλητές καλούνται να καλύψουν περισσότερα από 3.500χλμ. ανηφορίζοντας σε δρόμους που ακόμα και τα αυτοκίνητα θα ζορίζονταν ή στρίβοντας σε κατηφόρες με τέτοιο τρόπο σαν να είναι οδηγοί μοτοσυκλέτας. Ένα από τα χαρακτηριστικά παραδείγματα της εξάντλησης των αθλητών είναι η προσπάθεια του Νάιρο Κιντάνα να πάρει τη νίκη από το Κρις Φρουμ στο Μον Βεντού το 2013. Τελικά ο Κιντάνα ήρθε δεύτερος πίσω από τον Βρετανό και περνώντας τη γραμμή του τερματισμού ήταν σχεδόν σε λιπόθυμη κατάσταση. Συνεργάτης της ομάδας του πρόλαβε να τον κρατήσει πριν ο Κιντάνα καταρρεύσει από το ποδήλατο και στη συνέχεια τον ξάπλωσε στην άσφαλτο.

Η αποθέωση της ομαδικότητας

Δε γίνεται κάποιος να κερδίσει ένα γκραν τουρ αν δεν πλαισιώνεται από δυνατούς συναθλητές. Στον Γύρο της Γαλλίας όμως η κάθε ομάδα κατεβάζει τους καλύτερους των καλύτερων για να υποστηρίξουν τον αρχηγό τους. Εκείνος είναι που θα αποσπάσει όλη τη δόξα αλλά στους υπόλοιπους οκτώ θα οφείλει τη νίκη του. Οι βοηθοί ή domestiques, όπως αποκαλούνται στη γλώσσα της ποδηλασίας, είναι εκείνοι που θα κρατήσουν τον αρχηγό τους ασφαλή στους ανέμους, θα κουβαλήσουν τα μπουκάλια με νερό ή θα του προσφέρουν ακόμα και το ποδήλατό τους αν το δικό του αντιμετωπίσει πρόβλημα.

Τα ποδήλατα

Στον Γύρο της Γαλλίας οι ομάδες συμμετέχουν με ο,τι πιο προηγμένο υπάρχει στην ποδηλατική βιομηχανία. Ποδήλατα κατασκευασμένα από ανθρακόνημα (το ίδιο υλικό που κατασκευάζονται τα μονοθέσια της Φόρμουλα 1) που κοστολογούνται στα 15.000 ευρώ, το βάρος τους δεν ξεπερνάει τα επτά κιλά και διαθέτουν ασύρματες αλλαγές ταχυτήτων είναι από μόνο του λόγος για να παρακολουθήσει κάποιος τη διοργάνωση. Στον Γύρο της Γαλλίας ακόμα και οι εταιρίες αθλητικού εξοπλισμού μελετούν προσεκτικά τα ρούχα ή τα κράνη που δίνουν στους ποδηλάτες αφού αυτά παίζουν καθοριστικό ρόλο στην έκβαση του αποτελέσματος.

Κάθε Ιούλιο μόνο ο γαλλικός Γύρος

Το καλεντάρι της ποδηλασίας είναι γεμάτο αγώνες από τον Ιανουάριο μέχρι τις αρχές Οκτωβρίου. Πολλές διοργανώσεις χρονικά συμπίπτουν η μία πάνω στην άλλη αναγκάζοντας τις ομάδες να επιλέξουν σε ποιους αγώνες θα συμμετάσχουν και τους θεατές να δυσφορούν επειδή δε μπορούν να παρακολοθήσουν με συνέπεια τις κούρσες που γίνονται ταυτόχονα σε διάφορα μέρη της Ευρώπης. Τον Ιούλιο όμως δεν υπάρχει η παραμικρή ποδηλατική δράση εκτός του Γύρου της Ιταλίας. Σχεδόν 2000 δημοσιογράφοι βρίσκονται στους γαλλικούς δρόμους για να καλύψουν τα ετάπ και να στείλουν τις εικόνες σε ολόκληρο τον κόσμο. Η ραγδαία άνοδος της δημοφιλίας του Τουρ αποδεικνύεται από το γεγονός πως φέτος σε έξι ετάπ θα υπάρχει τηλεοπτική κάλυψη από το πρώτο μέχρι το τελευταίο χιλιόμετρο.

Οι απόψεις - editorial που δημοσιεύονται στο Sportsfeed απηχούν τις απόψεις των συγγραφέων και όχι του Sportsfeed το οποίο τηρεί πιστά τις αρχές της ελευθεροτυπίας: Η δημοσίευση είναι η ψυχή της δικαιοσύνης. Copyright © 2022 Sportsfeed.gr

*/