Μετά την επίτευξη του τρεμπλ από τον Γιουπ Χάινκες, η πρόσληψη του Πεπ Γκουαρντιόλα στον πάγκο της Μπάγερν Μονάχου αντιμετωπίστηκε με δυσπιστία από πολύ κόσμο. Γίνεται να βελτιώσεις την τελειότητα; Κι όμως, έξι μήνες μετά, η τρομακτική βαυαρική «μηχανή» όχι απλά παρουσιάζεται καλύτερη σε σχέση με πέρσι, αλλά φιλοδοξεί να συμπαρασύρει σε νέα ύψη και ολόκληρη τη Μπουντεσλίγκα, αμφισβητώντας ευθέως την πρωτοκαθεδρία της αγγλικής Πρέμιερσιπ!
του Νίκου Κούδα
[email protected]
Όταν έχεις ξεμπερδέψει με την υπόθεση τίτλος ήδη από τα Χριστούγεννα, έχεις περάσει δια περιπάτου (0-3) από την έδρα της βασικότερης ανταγωνίστριάς σου, Μπορούσια Ντόρτμουντ, και στην τελευταία σου έξοδο στη Βρέμη φιλοδώρησες με 7 γκολ τη δύσμοιρη Βέρντερ, τότε λογικό είναι τα μελλοντικά σου σχέδια να στρέφονται εκτός γερμανικών συνόρων. Επόμενη αποστολή: η παγκόσμια κυριαρχία!
Σύμφωνα με τον πρόεδρο και παλιά δόξα των Βαυαρών, Καρλ Χάιντζ Ρουμενίγκε, οι «κόκκινοι» επιδιώκουν να χτίσουν πάνω στην πρόσφατη αθλητική και οικονομική τους επιτυχία, έχοντας στα σκαριά μία πολυεπίπεδη διεθνή καμπάνια προώθησης και καλοκαιρινών περιοδειών. Απώτερος στόχος είναι η εξάπλωση στην αχανή ασιατική αγορά, στον δρόμο που χάραξαν οι πρώτες διδάξασες Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ και Ρεάλ Μαδρίτης. Παρά μάλιστα τις επικριτικές φωνές εντός Γερμανίας, που κάνουν λόγο για καταστροφικό μονοπώλιο λόγω της μονόπλευρης γιγάντωσης της Μπάγερν, ο Ρουμενίγκε δηλώνει ότι η διαφημιστική εκστρατεία της ομάδας του (την οποία χαρακτήρισε ως «ατμομηχανή» της Μπουντεσλίγκα) προβλέπει την παράλληλη προβολή και ενίσχυση όλων των ομάδων του γερμανικού πρωταθλήματος, για ευνόητους λόγους που άπτονται της αύξησης της ανταγωνιστικότητας στο τηλεοπτικό τους προϊόν.
Μάλιστα, παρά το γεγονός ότι οι οικονομικά τακτοποιημένοι και εμπνευστές του Financial Fair Play Γερμανοί είναι σφοδροί επικριτές του συστήματος ιδιοκτησίας αρκετών ομάδων της Πρέμιερσιπ, από ζάπλουτους σεϊχηδες και ολιγάρχες (ενώ αντίθετα το 82% της Μπάγερν ανήκει στα 225.000 μέλη της), εν τούτοις το αγγλικό πρωτάθλημα αποτελεί για τον Ρουμενίγκε αντικείμενο θαυμασμού, και το πρότυπο που η Μπουντεσλίγκα θα επιδιώξει να φτάσει και -γιατί όχι- να ξεπεράσει. Για να ενισχύσει την άποψή του, ο πρόεδρος των Βαυαρών επισημαίνει το χαώδες κενό που υπάρχει ανάμεσα στα τηλεοπτικά κέρδη της Πρέμιερσιπ παγκοσμίως για τις τέσσερις σεζόν 2013-2016, που εκτιμώνται σε 2,7 δισ. ευρώ και στα… ταπεινά 70 εκ. ευρώ ετησίως της γερμανικής λίγκας!
«Η Μπουντεσλίγκα αναπτύσσεται και βελτιώνεται καθημερινά, όμως η Πρέμιερ Λιγκ εξακολουθεί να είναι με διαφορά το Νο.1 πρωτάθλημα στον κόσμο», δηλώνει χαρακτηριστικά ο ‘’Κάλλε’’. «Οι αγγλικές ομάδες κάνουν καταπληκτική δουλειά διεθνώς και θα πρέπει να τις ακολουθήσουμε, πρώτα εμείς και μετά οι υπόλοιπες ομάδες της Μπουντσελίγκα». Για τον σκοπό αυτό, η Μπάγερν θα εγκαινιάσει σύντομα πολυτελή γραφεία της ομάδας τόσο στη Νέα Υόρκη, όσο και στην Κίνα από το νέο έτος.
Πάντως, οι υπόλοιπες ομάδες βλέπουν μάλλον καχύποπτα τα μεγαλόπνοα σχέδια της ομάδας του Μονάχου, θεωρώντας ότι η φαινομενική της… μεγαλοψυχία, κατά βάθος υποκρύπτει μία ακόμη προσπάθειά της για καθολική κυριαρχία εντός των συνόρων. Σε μία αποκαρδιωτική παραδοχή, ο πρώην προπονητής της ομάδας, Φέλιξ Μάγκατ, δήλωσε πρόσφατα ότι το πρωτάθλημα έχει ήδη «προ-απονεμηθεί στη Μπάγερν». Και ποιος μπορεί να τον αδικήσει, άλλωστε, όταν οι Βαυαροί βρίσκονται στη… στρατόσφαιρα, απολαμβάνοντας επικερδέστατες χορηγίες εκατομμυρίων, μία κατάμεστη από 71.000 θεατές «Αλιάντζ Αρίνα», ευρωπαϊκή επιτυχία στο Τσάμπιονς Λιγκ, αλλά και τους πρωτοκλασάτους ποδοσφαιριστές όλων των ανταγωνιστών τους (βλέπε Γκέτσε) αν και όταν το επιθυμήσουν; Τα έσοδα της Μπάγερν κατά τη «χρυσή» σεζόν 2012-2013 έσπασαν κάθε ρεκόρ στην ιστορία του συλλόγου, με 432,8 εκ. € να μπαίνουν στα ταμεία, την ίδια στιγμή που η πλησιέστερη ανταγωνίστρια, Μπορούσια Ντόρτμουντ, μετά βίας έφτανε τα 305 εκ. €!
Παρά όμως την αδιαφιλονίκητη κυριαρχία της Μπάγερν, και την παράλληλη αγωνιστική άνοδο της εθνικής ομάδας της Γερμανίας, το τηλεοπτικό προϊόν της Μπουντεσλίγκα συνεχίζει να υστερεί σε σχέση με τα υπόλοιπα κορυφαία ευρωπαϊκά πρωταθλήματα. Όπως παραδέχτηκε ο Κρίστιαν Σάιφερτ, γενικός διευθυντής της λίγκας, οι συνήθως τυπικοί σε όλα Γερμανοί είχαν παραμελήσει για τα καλά τη διεθνή προβολή του εγχώριου προϊόντος τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι μέχρι το 2005 δεν είχαν πουλήσει ποτέ τα τηλεοπτικά δικαιώματα σε δίκτυα εκτός χώρας, λόγω «έλλειψης προσοχής» σε διοικητικό επίπεδο. Η ανάγκη για μεγαλύτερη εξωστρέφεια έγινε άμεσα αντιληπτή από τους διοικούντες τη βαυαρική ομάδα.
Για όσους λοιπόν απόρησαν αναφορικά με το τι καινούριο και διαφορετικό θα μπορούσε να φέρει μαζί του ο Πεπ Γκουαρντιόλα, η απάντηση έρχεται δια στόματος Ρουμενίγκε: «Μας δίνει ένα μεγαλύτερο ίματζ. Ο Πεπ παίζει κεντρικό ρόλο στα σχέδιά μας για διεθνή εξάπλωση. Είναι ίσως ο δημοφιλέστερος, ο πιο σημαντικός προπονητής στον κόσμο». Δωρεάν μαθήματα αθλητικού μάρκετινγκ και φιλόδοξου, προγραμματισμένου σχεδιασμού… Είπατε τίποτα, κύριοι της «Σούπερ» (τρομάρα μας) Λίγκα;
Τα 432.800.000€ της Μπάγερν
• 119,4 εκ. από εισπράξεις αγώνων
• 102,4 εκ. από χορηγίες (Τ-Mobile στη φανέλα κ.α.)
• 44 εκ. από εγχώρια τηλεοπτικά δικαιώματα
• 62,9 εκ. από το Τσάμπιονς Λιγκ
• 6,7 εκ. από φιλικά παιχνίδια
• 82,8 εκ. από πώληση προϊόντων
• 1,6 εκ. από μεταγραφές
• 13 εκ. από άλλες αιτίες (ενοίκια, λήζινγκ, αποζημιώσεις από τις εθνικές ομοσπονδίες κλπ).