Στην Κορέα μεταφέρεται το πρωτάθλημα της Φόρμουλα 1, το οποίο όμως έχει χάσει το ενδιαφέρον της καθώς ο Φέτελ είναι σχεδόν βέβαιος πρωταθλητής. Ο Γερμανός δήλωσε μάλιστα πως αν δεν τον υποχρέωναν μπορεί και να μην πήγαινε να αγωνιστεί στο 14ο γκραν πρι της χρονιάς.
του Σούλη Μέζου
[email protected]
Όσο πάντως και αν προσπαθεί ο πιλότος της Ρεντ Μπουλ να δείχνει το πόσο άνετος είναι, το πρωτάθλημα της Φόρμουλα 1 παραμένει από τα πιο ενδιαφέροντα αθλητικά γεγονότα του πλανήτη. Άλλωστε περισσότεροι από 600.000.000 είναι οι φίλαθλοι της μηχανοκίνησης που ασχολούνται με τα γκραν πρι.
Υπάρχουν όμως κάποια στοιχεία που κάνουν τα γκραν πρι ακόμα πιο συναρπαστικά.
Σε κάθε γκραν πρι, οι οδηγοί των μονοθέσιων χάνουν περίπου τέσσερα κιλά ο καθένας από την πίεση που τους ασκείται από τα G, αλλά και τη θερμοκρασία στη θέση του οδηγού.
Οι πιλότοι έχουν εκπαιδευτεί να αντέχουν πίεση μέχρι και 5G, που σημαίνει ότι σε μια στροφή με μεγάλη ταχύτητα το σώμα τους δέχεται πίεση ίση με πέντε φορές το βάρος του.
Επιστημονικές μελέτες έχουν αποδείξει πόσο σημαντικό είναι το επίπεδο των υγρών στο σώμα ενός αθλητή. Απώλεια του 4% του βάρους, μπορεί να προκαλέσει μέχρι και 40% μείωση της πνευματικής και σωματικής ικανότητας του αθλητή.
Σε γκραν πρι όπως αυτό της Αυστραλίας, της Μαλαισίας και της Βραζιλίας, πριν από την έναρξη, οι πιλότοι πίνουν περισσότερα από οκτώ λίτρα νερό.
Μέσα στο κόκπιτ του μονοθέσιου, υπάρχει ειδικά προσαρμοσμένο μπουκάλι με νερό πλούσιο σε μεταλλικά άλατα. Οι πιλότοι μπορούν να πίνουν κατά τη διάρκεια του αγώνα μέσω ενός λεπτού σωλήνα.
Στον πρωταθλητή πιλότο δίνεται το νούμερο “1” και στον ομόσταυλο πιλότο το νούμερο “2” ανεξαρτήτου θέσης που κατέλαβε στο προηγούμενο παγκόσμιο πρωτάθλημα.
Στους υπόλοιπους πιλότους τα νούμερα δίνονται ανάλογα με την κατάταξη που είχε η ομάδα τους. Το νούμερο 13, έχει απαγορευτεί για όλους από τη FIA.
Ένα μονοθέσιο της φόρμουλα έχει ιπποδύναμη 800 ίππων, αλλά ζυγίζει μόλις 640 κιλά συμπεριλαμβανομένου και του πιλότου. Αυτό σημαίνει πως έχει περίπου την ίδια ιπποδύναμη με μια Μπουγκάτι Βεϊρόν (το ταχύτερο αυτοκίνητο στον κόσμο) και το μισό βάρος από ένα νέο μοντέλο Μίνι.
Το τιμόνι του μονοθέσιου στοιχίζει περίπου 25.000 ευρώ.
Σε αντίθεση με τα αεροπλάνο, που χρησιμοποιούν τα πτερύγια στα φτερά για να δώσουν άντωση, στα μονοθέσια της φόρμουλα χρησιμοποιούνται για ώθηση προς το έδαφος, προκειμένου να έχουν μεγαλύτερη σταθερότητα στις στροφές. Μάλιστα, δημιουργούν τόσο μεγάλη ώθηση προς τα κάτω, που ένα μονοθέσιο μπορεί να κάνει περιστροφή μέσα σε ένα τούνελ.
Τα κράνη των πιλότων αντέχουν σε θερμοκρασία 800 βαθμών Κελσίου για 45 δευτερόλεπτα.
Η πιο σκληρή πίστα για τα φρένα είναι αυτή της Μόντσα, στην Ιταλία. Όταν οι πιλότοι πατούν το φρένο στην πρώτη στροφή, η ταχύτητα του μονοθέσιου πέφτει από τα 320 χιλιόμετρα στα 90 μέσα σε δύο δευτερόλεπτα.
Τα φρένα του μονοθέσιου κατασκευάζονται από ανθρακονήματα και όταν ο πιλότος τα χρησιμοποιεί, η θερμοκρασία που αναπτύσσεται στους δίσκους είναι παρόμοια με αυτήν της λάβας, περίπου 1.200 βαθμοί Κελσίου.
Ακόμα και μετά το τέλος του γκραν πρι, η θερμοκρασία στα λάστιχα των μονοθέσιων είναι στους 120 βαθμούς Κελσίου, ικανή για να ψηθεί αυγό.
Όταν τα μονοθέσια τρέχουν υπό βροχή, το νερό που εκτινάσσουν τα λάστιχα είναι 250 λίτρα το δευτερόλεπτο, αρκετό για να γεμίσει μια μεγάλη μπανιέρα.