Connect with us

ΠΟΔΗΛΑΣΙΑ

Η 105η έκδοση του Τζίρο ξεκινά και συγκεντρώνει το παγκόσμιο ενδιαφέρον

Published

on

Λίγες μέρες μετά την ολοκλήρωση του ποδηλατικού Γύρου Ελλάδας ξεκινά ο ιστορικός Τζίρο Ντ’ Ιτάλια με την 105η έκδοση του, να συγκεντρώνει το παγκόσμιο ενδιαφέρον καθώς δεν είναι λίγοι αυτοί που κατατάσσουν τον ιταλικό Γύρο ψηλότερα και από τον Τουρ Ντε Φρανς. Υπερβολή ή όχι, ο Τζίρο θα καθηλώσει τους απανταχού φίλους της ποδηλασίας και θα βγάλει στους δρόμου εκατοντάδες χιλιάδες Ιταλούς για να τον παρακολουθήσουν.

του Σούλη Μέζου
[email protected]

Όλα ξεκίνησαν από την… Εκίπ. Η γαλλική εφημερίδα δημιούργησε το Γύρο της Γαλλίας και ο αρχισυντάκτης της ιστορικής Γκαζέτα Ντελο Σπορτ Τούλο Μοργκάνι θέλοντας να μιμηθεί τους Γάλλους, έστειλε γράμμα στον ιδιοκτήτη της εφημερίδας, Εμίλιο Κοσταμάνια γράφοντάς του πως έπρεπε να δημιουργηθεί ένας γύρος για διαφημιστικούς λόγους προκειμένου να αυξηθούν οι πωλήσεις των φύλλων.
Την ίδια περίδο η αναταγωνίστρια εφημερίδα της Γκαζέτα Ντελο Σπορτ στην Ιταλία, Κοριέρε Ντέλα Σέρα, σχεδίαζε τον δικό της ποδηλατικό γύρο μετά την επιτυχία που είχε ένας δικός της αγώνας με αυτοκίνητα. Η υλοποίηση της ιδέας του Μοργκάνι έβρισκε εμπόδια στην έλλειψη χρημάτων. Ωστόσο βλέποντας την ανταπόκριση που είχε ο αγώνας Μιλάνο-Σαν Ρέμο και ο γύρος της Λομβαρδίας των οποίων υπεύθυνη ήταν η Γκαζέτα Ντέλο Σπορτ, o Κοσταμάνια πήρε την απόφαση να προχωρήσουν το σχέδιο.

Η προκήρυξη του αγώνα δημοσιεύθηκε στο πρωτοσέλιδο της εφημερίδας στις 7 Αυγούστου 1908. Ο παρθενικός Γύρος είχε οριστεί να ξεκινήσει τον Μάιο του 1909. Οι 25.000 ιταλικές λίρες που χρειάζονταν για την διεξαγωγή της διοργάνωσης καλύφθηκαν από δωρεές. Η ανταπόκριση ήταν τόσο μεγάλη που ακόμα και η αντίπαλη εφημερίδα, Κοριέρε Ντελα Σέρα προσέφερε 3.000 ιταλικές λίρες.

Στις 13 Μαΐου και ώρα 2:53 τα ξημερώματα 127 αθλητές βρέθηκαν στην Πιάτσα Λορέτο του Μιλάνου για την ιστορική πρώτη εκκίνηση. Ο αγώνας είχε συνολικό μήκος 2,448χλμ. και χωρίστηκε σε οκτώ ετάπ. Οι κακοτράχαλοι δρόμοι, η χαμηλή ορατότητα και τα σκουριασμένα ποδήλατα έκαναν επώδυνο κάθε λεπτό επάνω στη σέλα. Τελικά τερμάτισαν 49 ποδηλάτες με νικητή τον Λουίτζι Γκάνα ο οποίος είχε τερματίσει προηγουμένως πρώτος σε τρία ετάπ. Ο Γκάνα πήρε ως έπαθλο 5.325 ιταλικές λίρες.

Η ροζ φανέλα

Το 1931, οι διοργανωτές για να ταυτίσουν τον αγώνα ακόμα περισσότερο με την Γκαζέτα Ντέλο Σπορτ, καθιέρωσαν το χρώμα ροζ για τη φανέλα του νικητή, που ήταν και το χρώμα εκτύπωσης της εφημερίδας, η οποία όμως όταν ξεκίνησε ο Τζίρο το 1909 τυπώνονταν σε… πράσινο χαρτί.

Τεράστια ονόματα της ποδηλασίας έχουν καταφέρει να κερδίσουν τον Τζίρο τρεις εκ των οποίων για πέντε φορές! Πρόκειται για τους Αλφρέντο Μπίντα, Φάουστο Κόπι και Έντι Μερξ. Μεταξύ άλλων τη νίκη στη γενική κατάταξη έχουν πανηγυρίσει οι Τζίνο Μπαρτάλι, Ζαν Ανκετίλ, Μπερνάρ Ινό, Μιγκέλ Ιντουραϊν, Μάρκο Παντάνι, Βιτσέντζο Νίμπαλι, Νάιρο Κιντάνα και Αλμπέρο Κονταδόρ.

Η 105η έκδοση του 2022

Ο αγώνας θα εκκινήσει αύριο από τη Βουδαπέστη και θα τερματίσει στη Βερόνα. Συνολικά θα διεξαχθούν 21 ετάπ που το άθροισμα των χιλιομέτρων τους φτάνει τα 3.410,3. Στη φετινή έκδοση δε συμμετέχουν οι δυο τελευταίοι νικητές Τάο Γκεογκέγκαν Χαρτ (Βρετανία – Ineos) το 2020 και ο Έγκαν Μπερνάλ ( Κολομβία – Ineos) το 2021, είναι όμως παρόντες τρεις ποδηλάτες με τέσσερις νίκες στο βιογραφικό τους.
– Ρίτσαρντ Καραπάζ (Εκουαδόρ – Ineos) – 2019
– Βιτσένζο Νιμπάλι (Ιταλία – Astana) – 2013, 2016
– Τομ Ντιμουλάν (Ολλανδία – Jumbo Visma) – 2017
Καραπάζ, Ντιμουλάν και Σάιμον Γέιτς είναι και τα φαβορί για φέτος έχοντας και πολύ καλές ομάδες, όμως δεν αποκλείεται να προκύψει έκπληξη από τον Πέλο Μπιλμπάο. Δεν ξεχνάμε τον Βιτζένζο Νιμπαλί που είναι ο μόνος με δυο νίκες όμως σε ηλικία 37 ετών, δύσκολα θα βρεθεί εντός τριάδας.

Οι απόψεις - editorial που δημοσιεύονται στο Sportsfeed απηχούν τις απόψεις των συγγραφέων και όχι του Sportsfeed το οποίο τηρεί πιστά τις αρχές της ελευθεροτυπίας: Η δημοσίευση είναι η ψυχή της δικαιοσύνης. Copyright © 2022 Sportsfeed.gr

*/