Ίσως το πιο αγαπημένο θέμα συζήτησης των απανταχού φίλων του αθλητισμού είναι το κλασικό, αιώνιο ερώτημα: ποιος είναι ο καλύτερος όλων των εποχών; Σ’ αυτό ακριβώς το ερώτημα προσπάθησε να απαντήσει το αθλητικό τμήμα του BBC αναφορικά με το πρωτάθλημα της Φόρμουλα 1, αναλύοντας στατιστικά στοιχεία κάθε κούρσας που διεξήχθη από το 1950 μέχρι το 2013. Τα αποτελέσματα έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον…
του Νίκου Κούδα
[email protected]
follow me @nkoudas
Στην αναζήτηση του καλύτερου πιλότου στην ιστορία της F1, είναι δεδομένο ότι τον πρώτο λόγο θα είχαν οι αριθμοί – ο απόλυτα αντικειμενικός και αδιάψευστος κριτής κάθε ανάλογης συζήτησης. Και παρά το γεγονός ότι για κάποιους τα νούμερα δεν μπορούν να αποτυπώσουν τη μαγεία και ιδιαιτερότητα ενός αθλητή, αλλά και να αποδώσουν κάθε πτυχή μιας ανθρώπινης ιστορίας, ωστόσο είναι βέβαιο ότι αποκαλύπτουν μία αδιαμφισβήτητη πλευρά της πραγματικότητας.
Για τον λόγο αυτό, η έρευνα χρησιμοποίησε έξι διαφορετικές κατηγορίες στηριζόμενες σε ατομικά αγωνιστικά κριτήρια, καθώς και δύο κατηγορίες βάσει αποτελεσμάτων ανά εθνικότητα (καθαρά για λόγους αγγλικού συμφέροντος, βεβαίως…). Οι έξι κατηγορίες είναι οι εξής: 1) καλύτερο ποσοστό νικών, 2) μέσος όρος βαθμών ανά εκκίνηση σε γκραν πρι, 3) σύνολο κερδισμένων βαθμών, 4) καλύτερος μέσος όρος πολ ποζίσιον ανά γκραν πρι, 5) περισσότεροι τίτλοι ανά εθνικότητα και 6) περισσότερες νίκες ανά εθνικότητα. Επισημαίνεται ότι στις τρεις πρώτες κατηγορίες χρησιμοποιήθηκε το ισχύον σύστημα βαθμολόγησης ασχέτως χρονιάς (δηλαδή 25 πόντοι για τον πρώτο, 18 για τον δεύτερο, 15 για τον τρίτο και ακολούθως 10, 8, 6, 4, 3, 2 και 1). Τέλος, εξετάστηκαν μόνο όσοι οδηγοί εκκίνησαν σε τουλάχιστον 20 γκραν πρι στην καριέρα τους.
Βάσει της «ψυχρής» γλώσσας των αριθμών, κορυφαίος πιλότος στην ιστορία της F1 πρέπει να θεωρείται ο θρυλικός Αργεντίνος Χουάν Μανουέλ Φάντζιο, καθώς πρώτευσε στις 3 από τις 4 πρώτες -ατομικές- κατηγορίες! Πιο αναλυτικά, η πρώτη δεκάδα:
Είκοσιτεσσερις νίκες σε 51 γκραν πρι – με άλλα λόγια μία νίκη κάθε δεύτερη κούρσα! Ακόμη και 60 χρόνια μετά, το κατόρθωμα του Φάντζιο εξακολουθεί να παραμένει ασύλληπτο, ειδικά αν αναλογιστούμε ότι το πέτυχε αγωνιζόμενος με 4 διαφορετικές ομάδες σε διάστημα μόλις 7 ετών, οδηγώντας… προϊστορικά μονοθέσια. Και χωρίς να έχει τρέξει στην Ευρώπη μέχρι την ηλικία των 39. Θρύλος.
Είναι πολύ ενδιαφέρον ότι η κατάταξη της συγκεκριμένης κατηγορίας εμφανίζει εντυπωσιακές ομοιότητες με την προηγούμενη. Αν απορείτε για τα δύο πρωτοεμφανιζόμενα ονόματα, δεν είναι τίποτα… τυχαίοι: ο Τζιουζέπε «Νίνο» Φαρίνα ήταν ο πρώτος παγκόσμιος πρωταθλητής της F1 (1950), ενώ ο Αργεντίνος Γκονζάλες ήταν ο άνθρωπος που χάρισε στη θρυλική Φεράρι την πρώτη νίκη της ιστορίας της, στο Γκραν Πρι του Σίλβερστοουν το 1951!
Τι απ’ όλα ξεχωρίζει λοιπόν τον πρώτο των πρώτων; Οι τίτλοι, οι περισσότερες νίκες ή κάτι άλλο; Αυτό το κάτι που δεν μπορεί να αποτυπωθεί σε κανένα στατιστικό, αλλά παραμένει άσβεστο μέσα στις καρδιές και τη συνείδηση των απλών φιλάθλων. Οι γνώμες διίστανται και τα επιχειρήματα δίνουν και παίρνουν, ασχέτως τι λένε οι αριθμοί.
Ίσως η σωστότερη απάντηση είναι ότι δεν υπάρχει μία μόνο απάντηση. Εκεί άλλωστε βρίσκεται και η μαγεία του αθλητισμού…