Το ότι οι Τούρκοι επενδύουν πολύ στα έργα υποδομής προκειμένου να πείσουν τη ΔΟΕ να τους αναθέσει τους Ολυμπιακούς του 2020, είναι γνωστό. Ήδη το μεγαλύτερο αεροδρόμιο του πλανήτη βρίσκεται λίγο πριν την ολοκλήρωση του.
του Σούλη Μέζου
[email protected]
Σήμερα όμως, με οδηγό του Ταγίπ Ερντογάν, το μετρό της Κωνσταντινουπολης έκανε το πρώτο του δρομολόγιο στην υποθαλάσσια σύραγγα του Μαρμαρά.
Η διαδρομή από την ασιατική πλευρά στην ευρωπαϊκή, διήρκησε μόλις έξι λεπτά. Η υποθαλάσσια σύραγγα του Μαρμαρά είναι η πρώτη στον κόσμο που ενώνει δύο ηπείρους. Βρίσκεται 60 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας και το μήκος της φτάνει τα 13,6 χιλιόμετρα. Σύμφωνα με τους αρχικούς υπολογισμούς, αναμένεται να μεταφέρει 75.000 επιβάτες την ώρα και προς τις δυο κατευθύνσεις.
Ο πρόεδρος της επιτροπής διεκδίκησης των Αγώνων, Χασάν Αράτ, ξεκαθάρισε πως η ολοκλήρωση του έργου αποτελούσε δέσμευση των Τούρκων προς τη ΔΟΕ και απαραίτητη προϋπόθεση για την ανάθεση των Αγώνων.
Στην πέμπτη τους υποψηφιότητα οι Τούρκοι μοιάζουν πιο έτοιμοι από ποτέ. Στην πρώτη τους προσπάθεια το 1992, η πόλη δε διέθετε ούτε μετρό. Το 2005 το δίκτυο έφτασε τα 45 χιλιόμετρα και μέχρι το 2020 θα είναι στα 265 χιλιόμετρα. Μάλιστα η Κωνσταντινούπολη είναι η πρώτη υποψήφια πόλη στην ιστορία των Αγώνων, που διαθέτει ήδη γραμμή μετρό μέχρι το Ολυμπικό χωριό.
Η κυβέρνηση της Τουρκίας, επενδύει 1,13 δισεκατομμύρια ευρώ το χρόνο για να βελτιώσει και να αναπτύξει το δίκτυο συγκοινωνιών.
Κατά τη διάρκεια των έργων για το τούνελ του Μαρμαρά, περισσότερα από 40.000 ήταν τα αρχαιολογικά ευρήματα.
Ανάμεσα τους και 35 πλοία από τη βυζαντινή εποχή αλλά και ένας σκελετός 8.500 ετών από τη νεολιθική εποχή.
Το τούνελ θα παραδοθεί επίσημα στο κοινό στις 29 Οκτωβρίου 2013. Την ημέρα που οι Τούρκοι θα γιορτάσουν την 90ή επέτειο από την ίδρυση της τουρκικής δημοκρατίας.
Το συνολικό μήκος του τούνελ είναι 76,6 χιλιόμετρα. Η ταχύτητα που θα αναπτύσσουν οι αμαξοστοιχίες μπορεί να φτάσει και τα 100χλμ/ώρα, όμως η μέση ταχύτητα τους, θα είναι τα 45χλμ/ώρα.
Υπολογίζεται πως μέχρι το 2015, περισσότεροι από 1.500.000 επιβάτες θα χρησιμοποιούν καθημερινά το υποθαλάσσιο τούνελ.