Connect with us

STORY

Η μέρα που οδήγησε ο θεός

Published

on

Στις 25 Μαρτίου, συμπληρώθηκαν 30 χρόνια από την ημέρα που ένας άσημος νεαρός οδηγός από το Σάο Πάουλο της Βραζιλίας πραγματοποιούσε το ντεμπούτο του στις πίστες της Φόρμουλα 1. Στα μόλις 10 χρόνια που πρόλαβε να αγωνιστεί, πρόλαβε να κλέψει τις καρδιές του απλού κόσμου, τον θαυμασμό των φίλων και συνεργατών, αλλά κυρίως τον σεβασμό των μεγαλύτερων αντιπάλων του. Το όνομά του: Άιρτον Σένα.

του Νίκου Κούδα
[email protected]
follow me @nkoudas

Ήταν 25η Μαρτίου 1984. Η πόλη του Ρίο ντε Τζανέιρο ετοιμάζεται πυρετωδώς για το πρώτο Γκραν Πρι της σεζόν, με την παρουσία του ντόπιου πρωταθλητή της περσινής χρονιάς, Νέλσον Πικέ, να μονοπωλεί τα φώτα της δημοσιότητας. Κάπου παράμερα, στο λευκό μονοθέσιο TG184-2 της βρετανικής Τόλμαν-Χαρτ με το νούμερο 19, κάθεται ένας 24χρονος συνεσταλμένος πιτσιρικάς, με ευγενική -σχεδόν παιδική- φυσιογνωμία και χωρίστρα στο πλάι. Ο νεαρός Βραζιλιάνος γίνεται δεκτός με θέρμη από τους συμπατριώτες του, καθώς είναι ο εν ενεργεία πρωταθλητής της Φόρμουλα 3 στη Βρετανία και ένας από τους πλέον φερέλπιδες οδηγούς της χώρας του καφέ.
Το ντεμπούτο του πρωτάρη Σένα δεν ήταν αυτό που θα έλεγε κάποιος ονειρεμένο, καθώς αναγκάστηκε να εγκαταλείψει μόλις στον 8ο γύρο, λόγω τεχνικού προβλήματος στον κινητήρα. Ωστόσο κάτι ακαθόριστο στον αέρα και στο αγωνιστικό στυλ αυτού του νεαρού, άφηνε υποσχέσεις για το μέλλον. Το αρχικό προαίσθημα πολλών, δεν άργησε να επιβεβαιωθεί. Στο επόμενο Γκραν Πρι της Νοτίου Αφρικής, ο Άιρτον σκόραρε τον πρώτο βαθμό της καριέρας του τερματίζοντας 6ος (αν και εκκίνησε ως 13ος), επίδοση που επανέλαβε αμέσως μετά και στο τρίτο Γκραν Πρι της σεζόν, στην πίστα Σπα του Βελγίου, αυτή τη φορά ξεκινώντας μόλις από τη 19η θέση!
Εκεί όμως που ο Σένα έδειξε πραγματικά το σπάνιο ταλέντο του, ήταν στο έκτο Γκραν Πρι της χρονιάς, στο φημισμένο πριγκιπάτο του Μονακό. Σε μία κούρσα που διεξήχθη υπό καταρρακτώδη βροχή και τελικά διεκόπη οριστικά μετά από μόλις 31 γύρους, ο ιδιοφυής Βραζιλιάνος (εκκινώντας από τη 13η θέση) πιλοτάρισε το μονοθέσιό του με απίστευτη μαεστρία, σαν σε ηλιόλουστη μέρα. Αν μάλιστα ο αγώνας συνεχιζόταν, ο Σένα είναι βέβαιο ότι θα προσπερνούσε τελικά τη μελλοντική του Νέμεση, τον θρυλικό Γάλλο Αλέν Προστ, που επικράτησε για μόλις 2,34 δευτερόλεπτα. Παρά τη 2η θέση, το άστρο του Άιρτον Σένα είχε μόλις αρχίσει να ανατέλλει…
Η παρθενική του σεζόν ολοκληρώθηκε με δύο ακόμη ανεβάσματα στο βάθρο των νικητών (3ος τόσο στο Βρετανικό, όσο και στο τελευταίο Γκραν Πρι της χρονιάς στην Πορτογαλία, πίσω μόνο από τον Αλέν Προστ και τον δεύτερο εκείνη τη μέρα, αλλά τελικό πρωταθλητή Νίκι Λάουντα!) και συνολικά 13 κερδισμένους βαθμούς, επίδοση που τον έφερε 9ο στην τελική κατάταξη. Όχι κι άσχημα για έναν πρωτοεμφανιζόμενο, πρώην οδηγό καρτ. Η πρώτη νίκη της καριέρας του Σένα θα αργούσε λίγους μόνο μήνες, καθώς στις 21 Απριλίου 1985 θα άνοιγε την πρώτη του σαμπάνια ως νικητής, με την ομάδα της Λότους. Κατά σύμπτωση -όπως και τόσες άλλες στην, θαρρείς κινηματογραφική, ζωή του- ο θρίαμβος ήρθε μέσα σε καταρρακτώδη βροχή στο Εστορίλ της Πορτογαλίας, εκεί δηλαδή που είχε αποχαιρετήσει την περασμένη σεζόν ως τρίτος. Τα υπόλοιπα είναι, όπως λένε, ιστορία.

Συνεπής θρύλος
Σε όλη τη διάρκεια της τόσο τραγικά σύντομης καριέρας του, ο Σένα επέδειξε απαράμιλλη οδηγική ικανότητα και μία κυριολεκτικά αμείλικτη συνέπεια στην απόδοσή του, πετυχαίνοντας μία πληθώρα από ρεκόρ, όπως:

  • των περισσότερων συνεχόμενων πολ ποζίσιον (8), επίτευγμα που πέτυχε μεταξύ του Γκραν Πρι της Ισπανίας το 1988 και του Γκραν Πρι των Η.Π.Α. το 1989
  • των περισσότερων πολ ποζίσιον (8) από έναν οδηγό στο ίδιο σιρκουί (τραγική ειρωνεία, στο μοιραίο Γκραν Πρι του Σαν Μαρίνο, μεταξύ 1985-1991 και η τελευταία το 1994, ακριβώς τη μέρα πριν σκοτωθεί)
  • των περισσότερων εκκινήσεων από την πρώτη σειρά (24 φορές, ως 1ος ή 2ος), μεταξύ του Γερμανικού Γκραν Πρι το 1988 και του Αυστραλιανού το 1989
  • των περισσότερων αγώνων που ξεκίνησε και τερμάτισε ως 1ος (19)
  • Το τέλος στην Ίμολα
    Τελικά εκείνος που λάτρευε τη βροχή, έμελλε να φύγει από αυτό τον κόσμο μέσα σε μία ηλιόλουστη μέρα. Ήταν Πρωτομαγιά του 1994, όταν το νήμα της ζωής του κόπηκε τόσο πρόωρα και άδικα στη στροφή «Ταμπουρέλο» της πίστας Ίμολα του Σαν Μαρίνο. Τρέχοντας με 306 χλμ/ώρα, το μονοθέσιο της Γουίλιαμς βγαίνει εκτός πίστας και προσκρούει πάνω σε έναν τοίχο. Η τραγική ειρωνεία -πανταχού παρούσα στη ζωή του- είναι ότι η καμπίνα παραμένει άθικτη. Εκείνο που τον σκότωσε ήταν ένα κομμάτι της ανάρτησης, το οποίο εξοστρακίστηκε με ασύλληπτη ταχύτητα τρυπώντας το κράνος του σαν σφαίρα. Λίγα χιλιοστά πιο πάνω ή πιο δίπλα δε θα είχε συμβεί το παραμικρό. Δεν ήταν όμως γραφτό. Ο τραγικός θάνατος του Αυστριακού οδηγού Ρόλαντ Ράτζενμπεργκερ, την προηγούμενη μέρα στα δοκιμαστικά, τον είχε συγκλονίσει. Όπως εκμυστηρεύτηκε η σύντροφός του Αντριάνα, τον είχε δει να κλαίει γοερά και προτιμούσε η κούρσα να αναβληθεί, σαν κάτι να προαισθανόταν. Ωστόσο η πίστη του στον Θεό, δεν του άφηνε περιθώρια λιποψυχίας: «Όλα είναι θέλημα Θεού και κατευθυνόμενα από Εκείνον», της είπε λίγο πριν μπει για τελευταία φορά στο μονοθέσιό του.
    Περισσότεροι από 500.000 ήταν αυτοί που τον αποχαιρέτησαν στην τελευταία του κατοικία, στα κοιμητήρια της συνοικίας Μορουμπί της γενέτειράς του. Στο μνήμα του υπάρχει μία μόνο φράση, ο επιτάφιος που καθόρισε ολόκληρη τη ζωή του:
    “Nada pode me separar do amor de Deus”, δηλαδή «Τίποτε δεν μπορεί να με χωρίσει από την αγάπη του Θεού» (Επιστολή προς Ρωμαίους 8:38-39)…

    Αρχή και φινάλε
    • Χρόνια καριέρας: 1984-1994
    • Ομάδες: Τόλμαν, Λότους, ΜακΛάρεν, Γουίλιαμς
    • Αγώνες: 162
    • Πρωταθλήματα: 3 (1988, 1990, 1991)
    • Νίκες: 41
    • Πολ ποζίσιον: 65
    • Θέσεις στο βάθρο: 80
    • Βαθμοί καριέρας: 610
    • Ταχύτεροι γύροι: 19
    • 1η κούρσα: 1984 Γκραν Πρι Βραζιλίας
    • 1η νίκη: 1985 Γκραν Πρι Πορτογαλίας
    • Τελευταία νίκη: 1993 Γκραν Πρι Αυστραλίας
    • Τελευταία κούρσα: 1994 Γκραν Πρι Σαν Μαρίνο

    Οι απόψεις - editorial που δημοσιεύονται στο Sportsfeed απηχούν τις απόψεις των συγγραφέων και όχι του Sportsfeed το οποίο τηρεί πιστά τις αρχές της ελευθεροτυπίας: Η δημοσίευση είναι η ψυχή της δικαιοσύνης. Copyright © 2022 Sportsfeed.gr

    */